De NSLU2 als printserver

NSLU2Jaren geleden kocht ik een NSLU2, een device waarmee je je harde schijven kon delen op een netwerk. Ik kocht het echter voor een heel andere reden: het was hackbaar! Er bestond al een hele community rond die aangepaste firmware had gemaakt voor het toestel. Ik zette er OpenSlug op en testte mijn eerste webserver. Dat was cool! Maar dat was het dan ook😦 De NSLU2 vloog in de kast en werd nooit meer gebruikt.

Tot vandaag. Mijn schoonvader wil zijn usb-printer in het netwerk steken en dat gaat zomaar niet. Je hebt er een printserver voor nodig. Ik dacht meteen aan mijn NSLU2 van 5 jaar oud. De nslu2-linux community zag er wat uitgedund uit, maar wat mij wel opviel, was dat men er nu ook OpenWRT kon opzetten. Dit is een populaire opensource firmware voor routers.

Dus ik ging aan de slag. Ik downloadde de laatste OpenWRT Backfire 10.03.1 for NSLU2 versie (uit december 2011) en flashte de EEPROM opnieuw zoals ik dat 5 jaar geleden ook had gedaan, met een Windows tooltje (instructies). En voila, 5 minuutjes later had ik OpenWRT op mijn NSLU2 staan. Het mooie aan OpenWRT is dat het een webinterface heeft. Dat maakt het de niet-zo-linux-geek wel gemakkelijker. Het IP adres en dergelijke kun je gemakkelijk zelf instellen via de webinterface.

Nu kwam de tweede grote opdracht: maak er een printserver van. Ik keek naar de mogelijkheden van CUPS, maar zag dat je hiervoor extra storage aan je NSLU2 moest hangen. Dat wou ik niet. Ik vond wat ik moest hebben in p910nd. p910nd is een printservice zonder print spooler. Het luister op poort 9100 (vandaar de p910n, met n = printernummer) en sluist de printeropdrachten gewoon door. Mensen die zelf een netwerkprinter hebben, zullen poort 9100 wel herkennen. De installatie kun je hier volgen, maar hieronder geef ik het minimum mee om de printerserver draaiende te krijgen:

Installeer eerst de usb poorten:

opkg update
opkg install kmod-usb-printer

Je kunt het volgende ook doen, dan installeer je meteen ook alle usb packages om ook harde schijven, usb sticks, seriele poorten en zelfs audio usb kaarten er aan te kunnen koppelen:

opkg update
opkg install e2fsprogs cfdisk fdisk swap-utils usbutils
opkg install kmod-usb-core kmod-usb2 kmod-usb-ohci kmod-scsi-core kmod-usb-storage kmod-usb-serial
opkg install kmod-fs-msdos kmod-fs-nfs kmod-fs-nfsd kmod-fs-ntfs kmod-fs-vfat kmod-fs-ext2 kmod-fs-ext3
opkg install kmod-nls-base kmod-nls-cp437 kmod-nls-cp850 kmod-nls-utf8 kmod-nls-iso8859-1 kmod-nls-iso8859-2

Daarna installeer je p910nd zelf:

opkg update
opkg install p910nd

Er is ook een web interface voor voorzien (werkt enkel op de laatste versie van OpenWRT):

opkg update
opkg install luci-app-p910nd

Vervolgens zet je best nog de firewall af van de NSLU2. Dat kun je via de webinterface: System, Startup. In principe heeft die dat niet nodig. De NSLU2 is immers geen router. Normaal zou er ook een optie “services” moeten bijgekomen zijn in de web interface. Daar zul je de p910nd service terug vinden. Daar moet je een vinkje aanvinken voor je eerste printer en kan je eventueel nog printers toevoegen!

De printer toevoegen in Windows:

Zelf heb ik XP, maar ik veronderstel dat dit voor Vista/7/8 gelijkaardig is.

  • Ga naar Printers en Faxapparaten
  • Nieuwe printer toevoegen
  • Lokale printer kiezen (geen netwerkprinter)
  • Kies voor “een nieuwe poort aanmaken”
  • Kies “Standard TCP/IP port” uit de lijst
  • Vul daar het IP adres van je NSLU2 in
  • Nu gaat hij op zoek naar je printer, dit kan een tijdje duren want de printer (eigenlijk de NSLU2) stuurt geen discovery data uit.
  • Kies voor aangepast
  • Zorg dat de poort op 9100 staat en het protocol op RAW
  • Kies de juiste driver voor je printer
  • Druk eventueel een testpagina af en voila: je printer schiet in gang.

Om de printer nog sneller te laten vinden door windows, kun je dit hier nog uitvoeren.

De volgende stap word een scanner aan de NSLU2 koppelen zodat je over het netwerk kunt scannen. Een eerste aanzit vind je hier.

Mochten er vragen zijn, laat maar weten via commentaar.

Sam

One thought on “De NSLU2 als printserver

Leave a Reply

